A educação escolar indígena entre os Tingui-Botós
A educação escolar indígena entre os Tingui-Botós
<sol.nys@hotmail.com>
O presente trabalho põe em discussão a realidade que se encontram as
escolas indígenas em Alagoas, em especial a Escola Indígena Tingui-Botó no
povoado Olho D’agua do Meio no município de Feira Grande (AL). Colocando em
debate a problemática na sua infraestrutura que são visíveis, no seu material
didático totalmente ultrapassado, bem como seu mobiliário escolar sucateado de
outras escolas. O trabalho revela um pouco das dificuldades do povo aqui
estudado encontram na sua instituição de ensino, com o intuito de tornar
público tais necessidades buscando políticas públicas que possam sanar tais
carências. Esta pesquisa tem como tema: A Educação Escolar Indígena em Alagoas,
realizada entre 2018 e 2019 na aldeia indígena Tingui-Botó no povoado Olho
D’agua do Meio no município de Feira Grande (AL), mas precisamente no âmbito da
instituição de ensino da Escola Estadual Indígena Tingui-Botó, tem como
objetivo principal tornar público e tentar fazer emergir a conscientização das
autoridades competentes para elucidarem, entre outros, os problemas que estão
visivelmente dificultando e até chegando ao estremo de paralização das
atividades nessa instituição, que além de única, é de suma necessidade para o
povo Tingui-Botó. Para esse trabalho utilizei a Etnografia, mediante técnica da
“Observação Participante”, inserida na metodologia qualitativa, foi utilizado
também entrevistas semiestruturadas. A pesquisa foi iniciada no dia 14/10/2018
e se estendeu a 22/08/2019.
This
research has as its theme: The Indigenous School Education in Alagoas,
conducted between 2018 and 2019 in the Tingui-Botó indigenous village in the
village Olho D'agua do Meio in the municipality of Feira Grande (AL), but
precisely within the school's educational institution. Tingui-Botó Indigenous
State, has as its main objective to make public and try to raise awareness of
the competent authorities to clarify, among others, the problems that are
visibly hindering and even reaching the point of paralysis of activities in
this institution, which is unique, of utmost need for the Tingui-Botó people.
This work has been divided into three chapters: The first chapter “The
emergence of Indigenous School Education in Brazil: a brief account of the
socio-historical process” gives a retrospective of how the process of “forced”
integration of indigenous people into national society took place. The second
chapter “Indigenous Life in the Tingui-Botó Community” discusses the
Tingui-Botó village, its origin, foundation, religiosity, its customs and
traditions, its struggles and achievements. The third chapter, “The educational
institution”, deals a little about the constitution regarding the rights to
Indigenous School Education (ERA), and mainly deals with the village
educational institution the Tingui-Botó Indigenous State School. The fieldwork
was the ethnographic method used in the research, since it consists almost of a
mandatory passage ritual in the formation of a researcher, according to George
Stocking, the fieldwork through participant observation, preferably and a
social group of dimensions. Very different from the one to which the researcher
belongs, is the landmark of social and cultural anthropology, because, only in
the field alone, with the actors in the scene and the relationships that are
established between them, which may initially be based on empathy. or true social
dramas, is that we can infer the resources, methods and techniques to be used.
Dr. Peixoto, José Adelson Lopes.
Educação indígena.
Escola Indígena Tigui - Botó (Povoadp Olho D'água do Meio, Feira Grande, AL).